Insentif Kerajaan FREE RM1000 sekarang! FREE RM1000 ! Wow! Whatsapp 0134555888 sekarang!

Cara Kurang Cukai Pendapatan Guna PRS

Cara Kurangkan Cukai Pendapatan Guna PRS

Cara Kurangkan Cukai Pendapatan Guna Private Retirement Scheme


Macam macam kaedah untuk mengurangkan cukai pendapatan seperti derma, zakat, medical card, insurans nyawa, pembelian majalah, pembelian komputer dan lain lain.

Tahukah anda, melabur dalam Private Retirement Scheme PRS juga boleh dikecualikan cukai? Ya boleh dan ramai yang tak tau. Alangkah ruginya......

Anda dapat kurangkan cukai pendapatan.....bila pencen, dapat duit pencen berganda ganda lagi...wow! rugi betul siapa yang kurangkan cukai hanya setakat medical card dan beli majalah sahaja hihihi.

Pengecualian cukai Private Retirement Scheme
Pengecualian cukai Private Retirement Scheme



Pengecualian Cukai Pendapatan RM3000 jika mencarum PRS

Sebagai pembayar cukai tahunan kepada LHDN, jika anda melabur minimum RM3,000 dalam PRS anda mendapat pengecualian cukai tahun sebanyak RM780! Pengecualian cukai dikenakan ke atas caruman kasar, termasuk caj pendahuluan. Sebagai contoh, jika seseorang melabur sebanyak RM3,000 dengan Penyedia PRS dan RM10 ditolak untuk membiaya yuran pembukaan akaun, manakala RM50 lagi ditolak untuk caj jualan, pengecualian cukai adalah tetap dikira atas RM3,000, dan bukannya RM2,940. Wow! Best kan?
Pengecualian cukai sehingga RM780 untuk PRS
Pengecualian cukai sehingga RM780 untuk PRS
Pengecualian cukai sehingga RM3,000 setahun akan dikenakan ke atas pendapatan boleh cukai, untuk caruman individu untuk 10 tahun pertama dari tahun taksiran 2012. Mereka boleh menuntut pengecualian cukai PRS di dalam Borang BE di bawah Seksyen F-F18 Borang BE. Borang tersebut boleh didapati melalui laman web rasmi Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) www.hasil.gov.my.   Isi e-filing pun boleh....
Penyata tahunan untuk menyokong tuntutan bagi pengecualian cukai boleh diperoleh daripada Penyedia PRS sebagai bukti pelaburan yang dibuat pada tahun taksiran.


Jom Tengok Perbandingan Private Retirement Scheme ni untuk dapat pengecualian cukai jika caruman minimum RM3000 setahun:

Pendapatan bercukai >70,001-100,000     Tax rate: 24%     Potential savings RM720
Pendapatan bercukai >100,000                 Tax rate: 26%     Potential savings RM780



Nak Tengok Info dari LHDN untuk bahagian pengecualian cukai ni? = <KLIK SINI>

Memang tak rugi buat PRS ni. Dapat pengecualian cukai sehingga maksimum RM3000 dan of course lah untung pencen nanti. Sekarang ni memang ramai tak nampak (pencen kan jauh lagi, anda semua muda mudi). Tapi jangan sampai dah tua nanti anda menyesal sebab tak baca tulisan saya pada tahun 2015 ni hihihi. Macam bahan bacaan sejarah pulak.

Cara nak mulakan buka akaun PRS secara mudah:

1) Pilih PRS provider (pilihlah CIMB...saya la tu hihi). Hubungi PRS Consultant (Whatsapp FairuzRamli 0134555888)
2) Sediakan salinan I/C 2 copies. Isikan semua borang termasuk 'Suitability Assessment' dengan lengkap (semua borang saya tolong isikan...best ada Konsultan macam ni). Anda boleh memulakan simpanan berjumlah RM1000.
3)  Sediakan Bank Draf atas nama = CIMB-PAM PRS for namaPenuhMacamDalamIC
Contoh:

CIMB-PAM PRS for Mohd Ali bin Abu

4) PRS Consultant akan menghantar borang PRS on behalf of contributor/anda (mesti dilakukan oleh Konsultan Berlesen SAHAJA).
5) Surat pengesahan berkenaan dengan PRS akaun anda akan dihantar kepada anda. Anda akan diminta untuk mengaktifkan akaun secara online. Dan kini anda boleh menyemak akaun PRS anda secara online. Nampak akaun macam bawah ni:






Akaun PRS Online
Akaun PRS Online

Sebarang penambahan wang simpanan boleh melalui PRS Consultant Berlesen. No problem...saya uruskan untuk anda.

Serahkan pelaburan PRS anda kepada PAKAR

Jika Anda SERIUS nak mulakan Tabung Dana Persaraan  anda(Skim Persaraan Swasta),
KLIK SEGERA Link Whatsapp melalui view telefon <DIRECT WHATSAPP FAIRUZRAMLI>

 
Untuk lebih Tips Terkini, Sila LIKE Page FB Saya https://www.facebook.com/skimpersaraanswasta


* Semua maklumat dan kiraan adalah ilustrasi semata-mata dari saya dan tidak mewakili mana-mana bank. Anda dinasihatkan menggunakan maklumat di atas sebagai panduan am sahaja. Maklumat seperti caj-caj, capital gain, NAV, dividen, compounding, dan lain-lain, adalah anggaran sahaja. Sila hubungi bank pilihan anda untuk maklumat tepat. Anda dilarang menyalin atau menyebarkan maklumat dari tulisan saya dalam apa-apa juga bentuk.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Private Retirement Scheme PRS Terbaik Designed by azhafizah.com